De beeldverhalen van Beeldt zijn digitale fotocollages, vergezeld door korte tekstfragmenten of gedichten.
Met het stilstaande beeld van een foto onderzoekt Hans Jeths de rollen van toeschouwer, acteur en personage in momenten van de tijd. Door de wachtende personages te bevragen, ontstaan er openingen in het bewustzijn van de kijker.
De foto's zijn gemaakt in de natuur, in de publieke ruimte en in studioruimtes. In een aantal series combineert hij portretten of zelfportretten met natuurfoto’s. Voor de collectie Wisselverwanten gebruikt hij portretfoto’s uit oude foto-archieven, die hij samenvoegt met zelfportretten en/of natuurfoto’s. Deze werken zijn opgebouwd uit meerdere fotolagen.
Hoofdrollen in zijn werken worden vertolkt door personages aan de rand van de samenleving; kinderen, ouderen, clowns, dwazen en troubadours. Ook film-, fantasy- en sprookjesfiguren komen voorbij. Ze fungeren als sleutelbewaarders of boodschappers van verloren waarden of verborgen kwaliteiten. Ze negeren de kloktijd en kietelen de lenigheid van de geest.Met huh onschuld, ruimdenkendheid en waarachtigheid leiden ze de toeschouwer scènes binnen van verwondering, fantasie en humor.
Absurditeit, filosofie en humor kenmerken Beeldt. Hans Jeths speelt met fictie, non-fictie, droom en realiteit. Verwarring over ondefinieerbaar gedrag laat ruimte aan reflectie en roept vragen op.
Beeldt nodigt de toeschouwer uit om met eigen creativiteit en fantasie verhalen aan te vullen, te veranderen en vervolgverhalen te maken bij bestaande werken.
Voor Het Wittgenstein Project van het Prisma Strijktrio ontwierp ik twaalf manshoge fotoportretten. De portretten zijn geënt op het fotoarchief van de Roemeense oorlogsfotograaf Costica Acinte. Ieder portret werd gecombineerd met een foto van een lid van de familie Wittgenstein, een muzikant of componist uit het begin van de 20e eeuw. Er ontstond een unieke combinatie van historische beelden en hedendaagse interpretatie. Tijdens de concerten van Van mijn hand staan de portretten als stille getuigen in een halve cirkel achter de musici op het podium. In hun liminale ruimte brengen ze een eerbetoon aan hun verwanten uit het verleden en geven zo een gevoel van continuïteit en verbondenheid tussen het verleden en het heden.Lees meer
12 portretten (klik op de foto voor een vergroting)
Kyllian (Karl)
Letizia (Leopoldine)
Phillipp (Paul 1)
Jonas (Labor)
Rico (Strauss)
Matteo (Ravel)
Chiara (Schuman)
Fynn (Schmidt)
Jonatan (Brahms)
Emil / (Walker)
Melissa (Soldat)
Paulo Fabio (Paul 2)
Van mijn hand, januari 2023
12 digitale fotowerken
80x175 cm
Formaten en prijzen
• 20x48 cm - Fine-art print op Hahnenemühle German Etching: 310 gram € 145 / Dibond € 285 / editie: 10.
• 80x175 cm - Fine-art print op Hahnenemühle German Etching: 310 gram € 395 / Editie 10 // Plexiglas: € 3.450 / editie: 3.
Twee pianisten kwamen middenin hun carrière voor een onmogelijke keuze te staan: einde carrière of doorzetten? De Weense pianist Paul Wittgenstein verloor in 1914 zijn rechterarm aan het front. Pianist Folke Nauta verloor recent het gebruik van zijn rechterhand door focale dystonie. Beiden zetten door met een onwaarschijnlijke volharding, met de muziek als apotheose.
In Het Wittgenstein Project bundelen pianist Folke Nauta, klarinettist Lars Wouters van den Oudenweijer en Prisma Strijktrio hun krachten om op vier verschillende manieren de muzikale erfenis van linkerhand pianist Paul Wittgenstein recht te doen.
Het project omvat naast een serie van 21 concerten ook twee dubbelalbums, vier nieuwe werken van Nederlandse componisten en een vijfdelige podcastdocumentaire van Lex Bohlmeijer, waarin hij de achtergronden van het Wittgenstein-verhaal belicht. De aanleiding is de vondst van kamermuziek geschreven voor Paul Wittgenstein, muziek die hij tijdens zijn leven niet met anderen wilde delen en die tot 2001 in zijn afgesloten bibliotheek is blijven liggen. Langzaam maar zeker worden de schatten van Wittgenstein overal ontdekt, maar dit allesomvattende Wittgenstein project is uniek in de wereld.
Het concertprogrammaVan mijn hand worden de luisteraars meegevoerd op een reis langs verlies, veerkracht, passie en triomf. De kamermuziek die voor Wittgenstein geschreven is staat centraal. Vier Nederlandse componisten schrijven op hun beurt nieuw werk. Dichter Herman van Tongerloo schreef verbindende poëtische teksten, Ellen Blom en Hans Jeths tekenden voor de regie en het decor van dit concert-met-een-verhaal.
In de loop van het project verschijnen bij COBRA Records twee dubbelalbums Left Hand Legacy, met werken die op de concerten ten gehore worden gebracht.
Folke Nauta piano linkerhand | Lars Wouters van den Oudenweijer klarinet | Prisma Strijktrio:Janneke van Prooijen viool | Elisabeth Smalt altviool | Michiel Weidner cello
Ellen Blom concept, regie | Hans Jeths toneelbeeld | Herman van Tongerloo teksten
Informatie over Het Wittgenstein Project en de agenda van de concertreeks Van Mijn hand is te vinden op de website van Prisma Trio.
Deze website maakt gebruik van cookies. Zie onze Privacybeleid voor meer informatie.
Deze website maakt gebruik van cookies om de site te verbeteren en om gedrag te volgen binnen en mogelijk buiten de site. Zie ons Privacybeleid voor meer informatie.