HANS JETHS FOTOGRAFIE

Geselecteerd werk .  Wisselverwanten >  Info

— 

Wisselverwanten

Een kleine selectie uit de collectie Wisselverwanten is hieronder te zien. Een uitgebreide selectie kun je bekijken in het Depot. Om de selectie daar te kunnen bekijken heb je een inlogcode nodig. Neem hiervoor contact op. 

Voor de collectie Wisselverwanten gebruikte ik foto’s uit oude foto-archieven. Iedere foto combineerde ik met een zelfportret en/of met delen van natuurfoto’s. Uit de verschillende beeldlagen ontstond een nieuw karakter met een nieuwe achtergrond en geschiedenis. 

Vaak gebruikte ik meerdere fotolagen, soms wel vier of vijf. Zo ontstond een nieuw fictief karakter, met een andere achtergrond en een nieuwe geschiedenis. Ze lijken stilgevallen in een tussentijd, zonder thuis, wachtend op wat komen gaat. Soms is er alleen een gezicht te zien, dan weer enkel een romp met delen van de benen. Ook zijn er portretten van twee personen of van een groepje. Ieder portret wordt vergezeld door een vertelling dat een aanzet biedt naar een volgend keuzemoment in de tijd.  

De collectie bestaat 9 series, met in totaal zo’n 130 portretten.

Lees meer






Fantasie weken in water


Een wijs man stond aan de voordeur 

- bracht ons een bliksembezoek -

sprak niet,

zweeg -

nam alles van water in zich op,


kraan,

water in bloemenvaas,

oogvocht,

afwas in afdruiprek -


Zodra de zon net was ondergegaan

maakten wij daar kleurige tekeningen van en lange opstellen met vooral woorden met water.




Spijt van een leugen


Colenzo loog tegen Ansje.

Nu heeft hij spijt.

"Het spijt me Ansje, dat ik tegen je gelogen heb. Ik ben inderdaad helemaal geen prins”, biechtte hij op.

Hij keek haar aan.

Ansje glimlachte.

“Kracht komt van binnenuit, dat weet ik zeker", zei ze, "want later word ik bijenkoningin”.   

Colenzo begon uit het raam te staren.




De eenzaamheid van een medium


Ina zag Ad in haar meditatie

als hij op jacht was.

Wanneer Ad thuiskwam,


had Ina steevast maar één vraag: 

“Ad lieverd, wanneer jij de volgende keer weer gaat jagen, wie zou je dan als favoriete jachtgids meenemen?”


Daarna ging Ad daarover nadenken in zijn studeerkamertje, zijn favoriete ruimte thuis, 

met al zijn dieren om hem heen.





Een lied in Annabel’s ogen


Een rechte reiger  

een nette eend 

en een vette vis binnenlaten.


Klak-, klik- en sisgeluiden maken

die dan in je gehemelte de melodie binnenlaten -


en die je dan teruggeeft aan het water.




Het oog van de naald van Ida Vreugdman


Ida Vreugdman wachtte net zo lang tot er een gedicht opkwam in haar fantasie. In de tussentijd borduurde ze fantasielandschappen uit haar hoofd waarin ze zich vrij liet verdwalen.


Vanmorgen vroeg kwam ze bij een meertje met vissen, die wel zo groot waren als haar beide handen.

"Kijk wel zó groot!", wees ze.

Nu het borduurwerk vorderde, zou het gedicht het licht zien tussen haar vingertoppen.





Aanstalten


Kijk. Alle vier wachtten zij

net zolang tot iedereen
ontspannen werd

van het wandelen door de hele dag. 


Maar niemand werd moe -

vader, moeder, kinderen niet.

Het plezier bleef aan staan.

We vormden één geheel.


We vertrokken pas met de thee

toen de kopjes oren kregen

onze monden aan de randen pasten

vader koning werd en moeder zangeres.




Boeddha's pleziertjes


Rini verstopte hun Boeddha in het huis van oom Gus. Wanneer Doré die vond, fantaseerden ze er samen lustig op los dat ze op reis waren naar oude Roemeense steden.




Van buiten leren uit je hoofd


Kijk, Hein en Teun eens teksten leren, uit hun hoofd.

‘Piep’, klinkt het uit een hoekje van de kamer. ‘Pieep!’

Hoor je wel? Heel zachtjes.
‘Pieep, pie-iep!’, nog eens.

Hein en Teun horen schijnbaar niets.

Hein, hoor jij dan niets?
En jij dan Teun?
Luister toch, als dat geen muis is?!





Fluiten of een zin


Op een zeker moment was de vraag of Rocco ging fluiten of dat Renzo de eerste regel van het gedicht van oom Luis ging doen.




Wanneer Jo aanwezig was


Zodra Ann op de uitkijk stond,

wilde Jo daar ook staan. 

En als Jo stond, wilde Ann daar zitten.


Als Ann dan ook ging zitten,

wilde Jo slapen.

Zo ging het.






Klare taal verpakt in een klein verhaal


Lodewieke Mei had een klein verhaal

dat kort was 

dun oogde en zo hoog reikte

dat het de stilte vulde.


Alles wat langer duurde

dan een dialoog

verbleekte bij haar blik

zodanig dat men er diep voor boog.




De weg naar Afra


Dit was al vanaf het begin duidelijk;
de vogels hadden alweer al het brood
opgegeten. Weg spoor!


En nu hij vandaag op weg was naar Afra,
juist nog wel op dit ogenblik,
stond Dikke Arie in de weg.

 

Toevallig of niet
zo kom je er toch nooit Dicky Duim?




Stemmen in het riet


"Kun je mij - volgen?"

En nog een keer:

"Volg je mij?! Riet?!! - Riet??!!”

Het was Lea Been.


“Riet? Rie-iet, hoor je me niet?!

Niet ik, maar jij, Riet. Je zus, Lea - hier!


Rie-iet -iiiet…!!“

Ze hoorde het niet.

 

Die dappere Lea Been!





Bewaar je grappen zelf 


Betty Landwang bewaarde

haar meeste grappen in haar tas,

zoals deze hier.

Als er niemand kwam

verontschuldigde ze zich voor haar plezier,

omdat ze de tijd vergeten was.




Als je Hugh zag, zag je Herb ook


Wie was wie? Herb leek wel een spiegelbeeld  van zijn broer. Je kon niet echt zien wie de acteur was of wie de ander was die lachte. Dit was min of meer het hele verhaal.


Beeke Leg vertelde het in geuren en kleuren in korter dan een uur, met soms een kleine theepauze, aan derden tegen betaling.  Raadde je wie wie was dan was het gratis.





Atie’s wijze


Laten we iets doen, iets worden uit zichzelf.

Zoals iets schrijven,

voor vrij toneel of in een vlotte beeldroman.


Laten we dan eerst een schrijver spelen

zo een met kromme vingers,

die peinzend in een blokkade zit, 

met een pijp en met een sik.


En dan laten we Atie komen, 

met haar oude, gouden kroontjespen.

Dan schrijven we op Atie’s wijze

met dunne stroop en koffiedik.





05. - Evgeny


Evgeny voorspelde dat zijn geheim over Eugen niet gevonden zou worden binnen drie weken.





23. - Waifiyy


Daar klonk de bel. Het was Wain. Waifiyy twijfelde: ging hij mediteren of liet hij zich verdwalen met Wain in de Lage Heuvels van Capsaucozi, met Wain's geiten en hun bellen, die klonken als klokken?





1. Voeding van de zon

Er lagen al heel veel bladeren in de paleistuin. Remi leende een bladhark van een van de stalmeesters. 

Hij begon gelijk. 


Iets voor theetijd vond hij een dode bonte specht.




Titel: Fantasie weken in water

Serie: Wie anders kan ik spreken

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm

Jaar: 2019



Titel: Spijt van een leugen

Serie: Wie anders kan ik spreken

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm

Jaar: 2019



Titel: De eenzaamheid van een medium

Serie: Wie anders kan ik spreken

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm

Jaar: 2019



Titel: Een lied in Annabel’s ogen

Serie: Wie anders kan ik spreken

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm

Jaar: 2019



Titel: Het oog van de naald van Ina Vreugdman

Serie: Wie anders kan ik spreken

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm 

Jaar: 2019



Titel: Aanstalten

Serie: Wie meer dan ons

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm 

Jaar: 2019



Titel: Boeddha’s pleziertjes

Serie: Wie meer dan ons

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm 

Jaar: 2019



Titel: Van buiten leren uit je hoofd

Serie: Wie meer dan ons

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm 

Jaar: 2019



Titel: Fluiten of een zin

Serie: Wie meer dan ons

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm 

Jaar: 2019



Titel: Wanneer Jo aanwezig was

Serie: Wie meer dan ons

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm 

Jaar: 2019



Titel: Klare taal verpakt in een klein verhaal 

Serie: Wie aanwezig was

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm 

Jaar: 2019

Prentkaart, 2021



Titel: De weg naar Afra

Serie: Wie aanwezig was

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm

Jaar: 2019



Titel: Stemmen in het riet

Serie: Wie aanwezig was

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm

Jaar: 2019

Prentkaart, 2021



Titel: Bewaar je grappen zelf

Serie: Wie aanwezig was

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm

Jaar: 2019

Prentkaart, 2021



Titel: Als je Hugh zag, zag je Herb ook

Serie: Wie aanwezig was

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm

Jaar: 2019



Titel: Atie’s wijze

Serie: Wie aanwezig was

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm

Jaar: 2019

Prentkaart 2021


Titel: No. 5 - Evgeny

Serie: Heerengebeur

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm

Jaar: 2017



Titel: No. 23 - Waifiyy

Serie: Heerengebeur

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art print

Formaat: 40x40 cm

Jaar: 2017



Titel: Voeding van de zon / #1/7

Serie: Remi, zoon van zijn en hare majesteit (serie van 7) 

Collectie: Wisselverwanten

Fine-art prints

Formaat: 14,3x14,3 cm

Jaar: 2017

Collectie: Wisselverwanten  

2017-2019


Series:

WIE ANDERS KAN IK SPREKEN (27)

WIE MEER DAN ONS (20)

WIE AANWEZIG WAS (20)

TIJD STILT (9) in serie

TOEGESTAAN KIJKEN (6)

WACHT VAN DE WISSELKINDEREN (7)

BORGTOCHTEN (7)

REMI, ZOON VAN ZIJNE EN HARE MAJESTEIT (7) in serie 

HEERENGEBEUR (26) 



DE PORTRETTEN IN WISSELVERWANTEN

De fotobeelden van Wisselverwanten bestaan uit samengestelde figuren, samengesteld uit portretfoto's uit oude fotoarchieven. De kunstenaar heeft zelfportretten en delen van natuurfoto's toegevoegd aan de beelden van lichaams- en gezichtsdelen. Hierdoor zijn nieuwe personages ontstaan die samen met de tekst een nieuw verhaal vertellen in een omgeving waar de tijd lijkt stil te staan. Deze personages zijn excentriekelingen, clowns, wijzen en dwazen, evenals film-, fantasy- en sprookjesfiguren. Ze fungeren als sleutelbewaarders of boodschappers van verloren waarden of verborgen kwaliteiten, en negeren de kloktijd en prikkelen de verbeeldingskracht van de toeschouwer.

De personages kijken ons vaak stilzwijgend aan, met een verlangen naar een ander verleden of hoop op een andere toekomst. Sommigen zijn kwetsbaar, verlangend of vragend en verblijven  in een tijdloze tussenfase, terwijl anderen wachten op iets of iemand. Hun geschiedenis en culturele achtergrond van toen arriveren nu in de realiteit van de moderne tijd. De kunstenaar onderzoekt hun verhalen, construeert ze naar een andere context of brengt ze opnieuw tot leven om diepere vragen of onderwerpen die in het verleden bedekt of geschrapt werden, aan de kijker te tonen.

De tekst biedt de toeschouwer inzicht of wijst richting een volgende stap, hint of aanzet naar een volgend keuzemoment in de toekomst. Het nodigt ook uit om met de eigen verbeeldingskracht de verhalen aan te vullen of te veranderen en om de beelden te betreden en vervolgverhalen te creëren. Dit daagt het idee uit dat mensen rationeel en logisch zijn en brengt de rol van de toeschouwer ten opzichte van de geportretteerden in een ander licht. Wat eerst slechts een glimp was, wordt nu zichtbaar als een boodschap, wens of roeping. Wat voorheen alleen voelbaar was als verlangen naar een ander verleden of hoop op een andere toekomst, wordt nu zichtbaar als nieuwe keuzemogelijkheden.

Het is belangrijk op te merken dat alle uiteindelijke karakters volledig fictief zijn, evenals hun verhalen. Voor de basis van de portretten maakte de kunstenaar gebruik van foto's uit het Costică Acsinte Archief, met uitzondering van de serie Toegestaan Kijken. De auteursrechten van de gebruikte foto's zijn vrijgegeven.


UITVOERING

Fine art prints op Hahnemühle Photo Rag-papier, 310 gram of kan worden ingelijst achter museumglas. Het meeste werk is desgewenst ook leverbaar op Dibond of Plexiglas.

Formaten: Het meeste werk wordt geleverd in een vierkantformaat van 40 cm. Er is ook werk in ‘tegeltjesfogrmaat’ van 10,7 en in 14,3, 60 of 90 cm.

Het fotobeeld wordt geleverd in een doosje, samen met een print van  de vertelling. Bij de formaten groter dan 20 cm,  wordt een extra fotoprint geleverd in het vierkant doosje: van 10,7 of 14,3 cm.


WERK KOPEN?

Werken zijn in beperkte oplagen te koop. Het meeste werk kan ook worden geleverd op Dibond en op Plexiglas.

‘Tijd stilt’ en ‘Remi, zoon van zijne en hare majesteit’ worden als serie verkocht. 

In 2021 maakte ik een serie prentkaarten: ‘Heldinnen dragen hun tas zelf’ alsook een aantal zines. Verkrijgbaar in de Shop


WISSELVERWANTEN BEKIJKEN IN HET DEPOT

Een uitgebreide selectie van de collectie kun je bekijken in het Depot. Veel van de werken zijn daar ook direct online te koop. Om deze uitgebreide selectie te kunnen bekijken heb je een inlogcode nodig. Neem hiervoor contact op. 


Hans Jeths Fotografie

Copyright© Jeths Productions, all images + stories 2012-2023 

Deze website maakt gebruik van cookies. Zie onze Privacybeleid voor meer informatie.

Deze website maakt gebruik van cookies om de site te verbeteren en om gedrag te volgen binnen en mogelijk buiten de site. Zie ons Privacybeleid voor meer informatie.

OK